Jak zostać konsjerżem?

przez nprofit_topavanti

Choć dla wielu rodaków termin “konsjerż” (z fr. concierge) brzmi dość egzotycznie i tajemniczo, to w Europie określenie to znane jest od czasów średniowiecza. Na przestrzeni lat nieco zmieniały się usługi i zadania, którymi zajmował się concierge. Jeszcze w niedalekiej przeszłości słowo to kojarzyło się tylko z pracownikiem ekskluzywnego hotelu. Współcześnie jest to osoba wykonująca dużo więcej bardzo zróżnicowanych obowiązków dla klientów biznesowych i prywatnych. Teoretycznie zostać  konsjerżem może każdy, jeżeli tylko ma do tego odpowiednie predyspozycje. 

 

Concierge, czyli kto?

 

Najogólniej rzecz biorąc, concierge to osobisty asystent, opiekun klienta, człowiek od zadań specjalnych zajmujący się ułatwianiem życia. Zakres obowiązków takiej osoby jest bardzo szeroki, począwszy od prostych zadań dnia codziennego, poprzez zorganizowanie podróży marzeń, zaplanowanie imprezy, aż po dokonywanie niemożliwego. Choć brzmi interesująco, warto wiedzieć, że praca w tym charakterze nie należy do najłatwiejszych. Przede wszystkim to wykonywanie zadań pod presją czasu – przy czym dla dobrego konsjerża nie ma rzeczy niemożliwych do zorganizowania.

Cechy dobrego konsjerża

 

Osoba, która zastanawia się, jak zostać konsjerżem, i chce pracować w tym zawodzie, ze względu na ciągły kontakt z ludźmi powinna przede wszystkim:

  • lubić ludzi,
  • lubić pomagać,
  • lubić często zmieniające się warunki pracy,
  • być stanowcza, uparcie dążyć do celu i być odporna na stres,
  • łatwo nawiązywać kontakty, być otwarta wobec innych,
  • być towarzyska, uśmiechnięta, wzbudzać zaufanie,
  • być dyskretna i kreatywna,
  • charakteryzować się wysoką kulturą osobistą i mieć przyjazne usposobienie,
  • mieć umiejętności negocjacyjne,
  • mieć szerokie kontakty,
  • znać języki obce i lubić podróże,
  • być odpowiedzialna, lojalna, słowna, sumienna i bardzo dobrze zorganizowana,
  • angażować się w powierzone zadania,
  • mieć wszechstronną wiedzę.

Usługi oferowane przez konsjerża

 

Wszystko zależy fantazji klienta. Życzenia bywają różne w zależności od potrzeb osoby zlecającej usługę. Co wchodzi w zakres obowiązków? Mogą być to proste czynności codzienne, zorganizowanie zakupów, znalezienie opiekunki do dziecka, rezerwacja stolika w restauracji, umówienie spotkania, znalezienie lekarza, organizacja bankietu, wesela, imprezy rodzinnej, rezerwacja miejsca hotelowego, jak również zakup biletów na koncert, które już dawno zostały wyprzedane, organizacja dalekiej podróży i wiele innych. 

 

Organizacja podróży

 

Organizacją podróży i spełnianiem marzeń o wizytach w egzotycznych krajach zajmuje się travel concierge. W zależności od zlecenia może być to kompleksowa organizacja wyjazdu zarówno z biurami podróży, jak i indywidualnie. Nie ma znaczenia, czy będzie to urlop z rodziną, samotny czy w towarzystwie innych osób, organizacja wakacji dla dzieci, podróży prywatnej czy wyjazdu  służbowego dla pracowników. Ograniczeniem jest tylko wyobraźnia klienta i jego potrzeby. Usługa może obejmować wszystko całościowo lub skupiać się na pojedynczych zadaniach w ciągu danego dnia. Według wytycznych klienta travel concierge zrealizuje nawet najbardziej ekstrawaganckie i szalone wycieczki w najdalszych zakątkach świata.

 

Kursy, studia, szkolenia? Jaka jest droga do zawodu?

 

Zawód konsjerża nie istnieje z punktu widzenia polskiej edukacji. Nie ma typowych szkół kształcących w tym kierunku. Jak zostać concierge? Studenci dziennikarstwa i hotelarstwa mają w programie zajęcia ukierunkowane na świadczenie usług concierge. Nie oznacza to jednak, że to jedyna droga do zostania konsjerżem. Można samodzielnie zająć się organizacją zleceń, zakładając własną działalność gospodarczą.

Na rynku jest też wiele firm świadczących usługi w zakresie concierge i szkolących pracowników według własnych potrzeb. Zastanawiając się, jak zostać konsjerżem i chcąc pracować w tym charakterze, można aplikować do firm na takie stanowisko. Firmy ubezpieczeniowe, banki, posiadają w pakietach dla swoich klientów usługi z tego zakresu i tym samym szkolą pracowników w zakresie do wykonywania tego zawodu. W dużej części przypadków wiedzę zdobywa się od starszych w branży kolegów w danym miejscu zatrudnienia.

Podobne artykuły